Op de fiets gebeurde er nog iets zorgwekkends. Niet alleen het relatieve aantal, maar ook het absolute aantal verkeersdoden op de fiets steeg in 2020 (229) t.o.v. 2019 (203). Daarmee vielen er in 2020 het hoogste aantal fietsdoden in 25 jaar.
De relatieve stijging is te verklaren. Het verkeer in het corona jaar was onvoorspelbaar. Er waren meer wandelaars en fietsers op straat en kinderen waren meer buiten gedurende de dag. Deze verklaring kan worden onderbouwd met de cijfers van verkeerskundig ICT-bureau VIA. Zij concludeerden dat:
De nieuwe cijfers laten het belang van MONO rijden nog maar weer eens zien. Ongestoord onderweg zijn zorgt er namelijk voor dat je met meer focus het onvoorspelbare verkeer ingaat. Martijn Dadema, voorzitter van Veilig Verkeer Nederland onderstreept dit belang: “De mogelijk grotere rol die afleiding speelt in de toename van het percentage ernstige ongelukken, laat zien hoe belangrijk MONO rijden is. Juist in coronatijd, wanneer automobilisten op relatief rustige wegen eerder geneigd zijn om zich te laten afleiden.”
Meer weten? Kijk dan op de website van MONO-zakelijk.