Vind jij jezelf ook een voorbeeldig bestuurder? Uit onderzoek van MarketResponse, in opdracht van Univé, blijkt dat Nederlanders hun eigen rijgedrag met een dikke voldoende beoordelen: een gemiddelde van 7,8. Op de rijstijl van andere weggebruikers zijn we dan weer een stuk kritischer.
In totaal namen 1007 respondenten deel aan het onderzoek. Ongeveer tweederde van de respondenten gaf zichzelf een 8 of hoger. Uit het onderzoek blijkt dat vooral oudere automobilisten en mannen bovengemiddeld tevreden zijn over hun eigen verkeersdeelname wanneer het gaat om veiligheid. Van de 65-plussers vindt ruim een kwart de eigen rijstijl zeker een 9 waard. Dit rapportcijfer kent 1 op 5 mannelijke bestuurders zichzelf ook toe.
De naasten van de respondenten konden net zo goed rekenen op een mooie beoordeling: partners (7,6) en ouders (7,2). Vrouwen blijken met een gemiddelde beoordeling van 7,7 licht positiever over het rijgedrag van hun partner dan dat van hunzelf (7,5). Ongeveer 1 op de 5 respondenten geeft hun wederhelft zelfs minstens een 9 als het gaat om veilige verkeersdeelname.
Over de rijstijl van andere weggebruikers zijn we daarentegen een stuk minder enthousiast. Het rijgedrag van ‘de gemiddelde Nederlander’ kan met een gemiddelde beoordeling van 6,6 namelijk op aanzienlijk minder waardering rekenen. Volgens twee derde zit er voor hun op zijn best een 6 of een 7 in, terwijl 13% van de Nederlanders hun rijgedrag met een onvoldoende afkeurt. Wie zorgen volgens de meeste respondenten vooral voor meer gevaar op de weg?
Rob Stomphorst, van Veilig Verkeer Nederland (VVN), is er amper verbaasd over dat Nederlanders het rijgedrag van zichzelf, hun partner en hun ouders veiliger vinden dan dat van (andere) medeweggebruikers:
“Een kwestie van perceptie. We zijn bekend met onze eigen kwaliteiten en die van onze naasten en beoordelen onszelf als de perfecte bestuurder. Op anonieme weggebruikers die ons met manoeuvres op hoge snelheid wel eens in gevaar kunnen brengen of die ons juist in de weg zitten met hun lagere snelheid zijn we een stuk kritischer.”
Je leest hier het volledige artikel op de website van Verkeersnet.