Nu we einde 2021 naderen is de tijd gekomen waarop we kunnen evalueren. Misschien las je het al in de titel van dit bericht, maar de ambitie is helaas geen waarheid geworden. In 2019 vielen er 661 verkeersdoden en ook in 2020 zijn er opnieuw 610 mensen omgekomen in het verkeer. Dit zijn er wel iets minder dan in 2019, maar over de afgelopen 12 jaar bekeken zien we helaas geen dalende trend.
De daling in 2020 is wel goed te verklaren aan de hand van een andere grote ontwikkeling in 2020: corona. De automobiliteit nam in 2020 met circa 20% af ten opzichte van 2019. Dit had voornamelijk een grote impact op het aantal ernstige verkeersgewonden. Er vielen minder ernstige verkeersgewonden tijdens de maanden dat er veel contactbeperkende maatregelen waren. Toch is niet alle hoop verloren. Juist in de afgelopen 2 jaar zijn er meer verkeersveiligheidsmaatregelen getroffen en nog veel meer voorbereidende activiteiten gedaan om de verkeersveiligheid te verbeteren.
SWOV (Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) maakte naast de algemene aantallen ook de nieuwste gegevens bekend op het gebied van MONO rijden. Zo leerden we dat in 2020 maar liefst 91% van de bestuurders geen apparatuur gebruikte achter het stuur op de snelweg. Het percentage lag daarbij zelfs nog wat hoger bij bestuurders van personenauto’s vergeleken bij andere gemotoriseerde voertuigen.
De laatste MONO-meting vond plaats in 2018. Toen gebruikte 85% van de gemotoriseerde verkeersdeelnemers zijn telefoon niet dus het percentage laat een mooie stijging zien!
Onder fietsers gebruikte ruim 74% geen apparatuur. Ook het percentage MONO-rijders onder fietsers is gestegen. Dit is waarschijnlijk te verklaren door het nieuwe verbod op het in je hand houden van je mobiel op de fiets. Dat verbod werd in 2019 van kracht.
Er zijn ook al eerste gegevens binnen over dit jaar, 2021. Tot nu toe zien we dat in de eerste 8 maanden van het jaar 15% minder verkeersdoden zijn gevallen als in dezelfde periode in 2020. Het verschil komt vooral door een daling in het aantal slachtoffers onder 30’ers.
In juni 2021 was het aantal doden en gewonden op 30km/uur-wegen juist hoger dan in eerdere jaren. De oorzaak hiervan is vooralsnog onduidelijk, maar heeft mogelijk te maken met de opheffing van veel coronamaatregelen in die tijd.
Tot zo ver de terugblik, nu is het tijd om weer vooruit te kijken. Op weg naar een toekomst met 0 verkeersdoden. Rij dus ook volgend jaar MONO enneh voor nu… een fijne oudejaarsdag en een gelukkig nieuw jaar!