Het streven was dat het aantal slachtoffers al in 2020 gedaald zou zijn tot maximaal 500. Dit is helaas niet gelukt:
Gelukkig laten de cijfers wel een structurele daling zien. Het CBS wijst erop dat het aantal verkeersdoden is gehalveerd vergeleken bij het jaar 2000. De daling is nog niet zo groot als we zouden willen maar de 500, en daarmee de 0, is in zicht!
Fietsers zijn helaas nog vaak het slachtoffer van het verkeer. In 2021 waren ongeveer een derde van de slachtoffers fietsers (207) waarbij 80 mensen gebruikmaakten van een e-bike. Een kleine stijging is te zien in het aantal fietsslachtoffers van boven de 80 en tussen de 15 en 25 jaar oud. In de overige leeftijdscategorieën zien we juist een kleine daling.
Een stijging is verder op te merken bij de hoeveelheid slachtoffers onder motorrijders en bestuurders van brom- en snorfietsen. Er overleden in 2021 52 motorrijders en 49 bromfietsers. Dat is een stijging van respectievelijk 8% en 16%.
Iets meer dan de helft van de dodelijke ongevallen gebeurt door een botsing met een rijdend voertuig. In de rest van de gevallen gaat het om een eenzijdig ongeluk. Daarvan was nog eens 26% een ongeval zonder botsing. Hierbij kan je denken aan van de fiets vallen, onderuitgaan met de motor of bijvoorbeeld door over de kop slaan met de auto.
Vorige maand werd er een belangrijke conclusie getrokken door VeiligheidNL over dergelijke eenzijdige ongevallen: over het algemeen vinden ze plaats door eigen gedrag. Verkeersinstanties pleiten daarom voor twee ontwikkelingen:
Aan het verbeteren van het verkeersgedrag kan jij zelf meewerken. Rij je bijvoorbeeld scooter? Dan kan je in de maand mei de afspraak maken op onze homepage. Samen gaan we ongestoord onderweg!