De 3D-Afleiding Bike laat fietsers op een interactieve manier ervaren wat de gevaren zijn van afleiding door je mobiele telefoon tijdens het fietsen. Het doel is om deelnemers bewust te maken van de risico’s en de gevolgen. Deelnemers beleven door een Oculus Rift-bril in een Virtual Reality-wereld wat het effect is van afleiding op de fiets. In deze virtuele wereld worden verschillende scenario’s afgespeeld.
De 3D-Afleiding Car laat bestuurders op een interactieve manier ervaren wat de gevaren zijn van afleiding door je mobiele telefoon tijdens het rijden. Het doel is om deelnemers bewust te maken van de risico’s en de gevolgen. Deelnemers beleven door een Oculus Rift-bril in een Virtual Reality-wereld wat het effect is van afleiding tijdens het rijden. In deze virtuele wereld worden verschillende scenario’s afgespeeld.
De 3D-Tripping Car campagne laat jongeren door een Oculus Riftbril in een Virtual Reality-wereld ervaren wat het effect is van alcohol en drugs achter het stuur. De deelnemer stapt nuchter in de auto richting de kroeg. Hier kiest hij of zij ervoor om of alcohol of drugs te gebruiken. Na afloop rijdt de jongere onder invloed terug naar huis en komt verschillende gevaarlijke verkeerssituaties tegen. Deze situaties en de visuele effecten zijn toegespitst op het middel wat zij hebben gebruikt (alcohol, XTC, paddo’s of cannabis). Samen met de omstanders die hebben meegekeken, gaan we het gesprek aan over rijden onder invloed. Ook wordt er besproken hoe iemand van tevoren goede afspraken kan maken met bijvoorbeeld zijn of haar vrienden over het gebruik van middelen en het terugrijden naar huis.
Wil je meer informatie over het inzetten van deze actie op je school? Neem dan contact op met Pieter Folkertsma van Responsible Young Drivers via 06-30006025.